Hart- en vaatziekten

Inleiding
Hart- en vaatziekten zijn de voornaamste doodsoorzaak bij mannen boven 45 jaar en vrouwen boven 65 jaar in alle Europese landen.

In Nederland overlijden dagelijks 113 mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Daarmee zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer één. Een kwart van de hart- en vaatziekten in Nederland kan worden voorkomen als mensen gezonder eten. Voldoende bewegen leidt tot 15 procent minder hartkwalen. Verandering van leefstijl is effectief, ook bij hartpatiënten.

Als hart- en vaatziekten of aderverkalking familiair zijn moet men voorzorgsmaatregelen nemen.

Preventieve maatregelen
De volgende preventieve maatregelen worden aangeraden:

* stoppen met roken
* gezonder eten, niet meer dan 30% aan totaal vet per dag.
* regelmatig bewegen, minstens 30 minuten per dag.
* BMI beneden 25
* Bloeddruk lager dan 140/90 mm Hg
* Cholesterolwaarde lager dan 6
* LDL cholesterol lager dan 4,5
* Triglyceriden lager dan 1.7
* Controle van de bloedsuiker
* Gebruik van natuurlijke supplementen indien nodig
* Onderzoek van familieleden van mensen met hart- en vaatziekten

Een hoog cholesterolgehalte in het bloed verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. In het lichaam is LDL-cholesterol het slechte cholesterol, dat ervoor zorgt dat de vaten dichtslibben. Het HDL- cholesterol is het goede cholesterol dat de bloedvaten schoonmaakt.

De hoeveelheid cholesterol in het bloed wordt onder meer beïnvloed door wat we eten. Verzadigde vetten in dierlijke producten verhogen het slechte cholesterolgehalte in het bloed. Om het cholesterolgehalte van uw bloed omlaag te brengen, kunt u kiezen voor halfvolle of magere melkproducten, minder vette kaas (20+ of 30+) en mager vlees en magere vleeswaren. Ook koek, gebak en snacks bevatten verzadigde vetten. Neem daar dus niet te veel van.

Onverzadigde vetten verhogen het goede cholesterol (HDL). Deze vetten komen voor in vette vis (haring, zalm, makreel), plantaardige oliën, pinda’s en noten. Geadviseerd wordt om 2 à 3 maal per week vis te eten, dat is goed voor hart en bloedvaten. Lust u geen vis neem dan Omega-3 supplementen.

De behandeling in de praktijk
De natuur heeft ons talrijke middelen gegeven om het cholesterol te verlagen zonder bijwerkingen. Een van deze stoffen is Policonasol, een extract uit suiker. Wetenschappelijke studies in verschillende medische centra wereldwijd hebben bewezen dat Policonasol het slechte LDL-cholesterol verlaagt en het goede HDL-cholesterol verhoogt. Carnitin en Q10 zijn supplementen met een gunstig effect op de hartspier en op de energiehuishouding van de vaatcellen.

En als hart- en vaatziekten of aderverkalking familiair zijn, adviseer ik om zeker voorzorgsmaatregelen te nemen in vorm van plantaardige anti-oxidanten om de bloedvaten tegen vroegtijdige veroudering te beschermen.

Voor een zorgvuldig behandeling neem contact met Alfanatuurgeneeskunde Praktijk op.